دمپایی ، صندل و کفش های پارچه ای سبک معمولاً جزو نخستین انتخاب های سالمندان برای پیاده روی است اما متأسفانه بیشتر این کفش ها دارای اندازه و طراحی نامناسب بوده به طوری که زیر لغزنده و پاشنه های نرم این قبیل کفش ها به ناپایداری پا منجر شده و احتمال زمین خوردن در سالمندان را افزایش می دهند .توجه شود که کفش پارچه ای میتواندگزینه مناسبی باشد.

از این رو می توان گفت انتخاب کفش و صندل مناسب یکی از راه های جلوگیری از آسیب های ناشی از زمین خوردگی سالمندان است . اصولا تعدادی از سالمندان تنها به دلیل پوشیدن کفش های بی ثبات و لغزان دچار زمین خوردگی می شوند و پیشگیری از سقوط آنها می تواند به سادگی با تعویض کفش آنها صورت پذیرد! نکته دیگر اینکه حتی بعضی از کفش های ورزشی که ظاهر و مشخصات خوبی دارد تنها به دلیل داشتن کف لغزنده ریسک زمین خوردگی را در سالمندان افزایش می دهند .

همچنین قدم زدن با پای برهنه یا با جوراب در حیاط منزل افزایش ریسک زمین خوردن را به دنبال دارد .بنابراین بهتر است سالمندان از راه رفتن با پای برهنه روی سطوح سرامیکی یا پارکت اجتناب کنند. گاهی هم کفی های ضخیم کفش ها به گوشه یا زیر فرش گیر کرده و باعث سقوط و زمین خوردن سالمند میگردد. البته در این رابطه کفش هایی با کف چرم صاف و کف های پلاستیکی روی فرش ، سرامیک ، کاشی و سطوح مرطوب لغزنده هستند و مناسب یک سالمند نیست.

در انتخاب کفش برای سالمندان باید دقت شود ، کف کفش از جنسی ساخته شده باشد که لغزنده نبوده و در عین حال سبک و قابل انعطاف باشد و همچنین ضخامت زیادی هم نداشته باشد .

پوشیدن کفشی که از نظر اندازه مناسب پا باشد (تنگ یا گشاد نباشد)، در کاهش احتمال زمین خوردن نقش دارد . از سوی دیگر هنگام خرید کفش ضمن توجه به طول ، باید به پهنا و عمق کفش هم توجه کرد ، چرا که با شل شدن تاندون ها و ضعف عضلات در سالمندی ممکن است پا پهن تر شده یا به دلیل تورم پا( که ناشی از بیماری های زمینه ای قلبی – عروقی یا کلیوی است) با افزایش ضخامت پا روبه رو شویم.

مورد دیگر توجه به پاشنه کفش است . یک سالمند هنگام قدم زدن با کفش پاشنه بلند بیشتر در معرض زمین خوردن قراردارد ، بنابراین پاشنه کفش باید کوتاه و پهن بوده و لبه های آن هم بصورت گرد و مدور باشد . دیده شده که حتی کفش هایی با پاشنه های بیش از چهار و نیم سانتیمتر به میزان قابل توجهی تعادل سالمندان را تحت تأثیر قرار می دهند . به دلیل تغییر سایز پا در طول روز بهتر است کفش انتخابی به صورت بندی و نوار چسبی و یا سگک دار بوده تا قابلیت تنظیم اندازه و محکم کردن را داشته باشد . دقت در بستن و محکم کردن بندهای کفش قبل از راه رفتن و استفاده از پاشنه کفش های بلند می تواند از زمین خوردن هنگام راه رفتن یا هنگام پوشیدن و یا بیرون آوردن کفش جلوگیری کند. همچنین در صورت تغییر شکل واضح در پا و انگشتان نظیر انگشت چکشی یا انحراف شست با همراهی با بیماری های زمینه ای مثل دیابت بهتر ایت با پزشک متخصص در مورد کفش مناسب مشورت شود.